Friday, February 08, 2013

Senaman Harian Yang Ringkas

hey assalamualaikum eberibodeh

memandangkan aku sekarang ni full time penganggur di rumah , haruslah merajinkan diri buat senaman . err ditambah pula dengan kerisauan tentang berat badan yg semakin menaik , dahku kembali buat aktiviti yg telah lama ditinggalkan ni . dulu kemain rajin tetiap hujung minggu pegi jogging dengan abah & mak . time tu pun pegi sebab kena paksa . kalau ikutkan hati , malas gilos nak joging .

abah memang pentingkan bersenam bagai ni . tak cukup dengan joging , dilatihnya aku push up & sit up . kalau joging kat taman , terlentang la aku atas rumput taman tu duk sit up . kalau kat rumah tu mmg tetiap hari la push up & sit up .

sebab tu cikgu PJ salu puji aku fit . siap tawarkan aku masuk taekwondo lagi . mihmih 

tapi sekarang ni dah tak keluar joging . abah busy . aku joging kat depan rumah je . pagi , lepas subuh . time tu sunyi lagi . takde orang . aku malu kalau jiran depan rumah tu skodeng . thats why pagi pagi tu dah pup pap pup pap tapak kaki aku .

aku nak share senaman yg aku biasa buat je . simple steps . tapi berkesan .

ready gais ? okay lets get the ball rolling

STRETCHING
- ini memang wajib . buat regangan otot dahulu . kalau tak , memang mudah la nak dislocate kepe .

WARM UP
- berlari lari anak keliling rumah selama 5-10 minit . kalau lepas 5 minit , then nadi dah berdenyut lebih dari biasa , pun dah ok .

PUSH UP
- buat tekan tubi sebanyak 10x untuk setiap set . untuk permulaan , buat 2 set . setiap satu set diselangi dengan rehat 30 saat .

woman's version
down - tarik nafas . up - hembus nafas
ini style untuk perempuan . sebab montot gegirl ni berat . yang lelaki punya alah macam biasa tu la , kaki straight . 

JUMPING JACK
- nama yang fofular time sekolah , lompat bintang . lompat sebanyak 50x . tak kesah nak lompat sampai afreka sekalipun .


FULL SIT UP
- baring di lantai , bengkokkan lutut pastu bangun perlahan lahan . buat sebanyak 10x untuk setiap set .


HALF WAY SIT UP
- half way sit up lebih berkesan dalam burning sensation di otot perut berbanding FULL SIT UP . half way sit up tidak memerlukan kita baring di lantai , tetapi 'hampir hampir baring' . faham tak ? maknanya belakang badan korang tu tak cecah lantai . kaki juga jangan cecah lantai . biar punggung jadi sokongan . buat sebanyak 10x untuk setiap set .

20 SEC PLANKS
- berada dalam keadaan macam ni dengan kiraan 20 saat

relax . bernafas seperti biasa

20 TRICEP DIPS
- lakukannya sebanyak 20 kali . aku tak try lagi benda ni . tak jumpa lagi port yang sesuei .

down - tarik nafas . up - hembus nafas

WALL PUSH UP
- cari je dinding . dalam jamban pun cantekk . jangan wall fesbuk sudah la ye .10x untuk setiap set


TANGGA KU , TANGGA MU JUA 
- ok nama tu aku reka sendirik . bhahaha . cuma perlu berlari lari anak ketika menaiki tangga then turun balik . lakukan sebanyak 20x . kalau rumah takde tangga or rumah atas angin , pinjam je tangga jiran . sebab tu nama ' tangga ku , tangga mu jua ' . kahkah .

SQUAT
- first , berdiri lurus . pastu rendahkan punggung ke bawah dgn kadar angin chinese new year . bukan lutut ke bawah . BUKAN . lakukannya sebanyak 20x .

down - tarik nafas . up - hembus nafas
kalau otot peha belakang ( hamstring ) dirasakan meregang , that means korang dah berjaya buat senaman ni dgn beteii . tahniah .

COOL DOWN 
- ini yg last . buat betul betul warm up & cool down . kalau tak nanti ada la yg terkehel sana , dislocate sini .

simple kan ? buat pagi & petang . tak lama pun .

moh kite lawan cheqkaq yang semakin mengurus itu ! harhar . nak tahu kenapa cheqkaq kurus ? pi la korek belog dia sana *hai kak !* . hihi .


adik mek
obsesophobia

65 comments:

  1. adoyai sis paling lemah yg sit up... lemak kt bhgian perut byk sgt kot kih3 :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha . bella tak suka push up . sakit tangan .

      buat la sit up kak . nanti lari la lemak kat perut tu :D

      Delete
  2. hmm.. dh lama jgk sy x jogging ni... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bella pun dah lama . ni baru start balik .

      Delete
  3. Wahhhh nak buat nak buat ;DD Lompat bintang den paling power kak bella xD satu dua satu dua fuhh fuhh x)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa buat jgn tak buat . amboi power ya ? kak bella mcm nak tercabut tgn duk tepuk . wakaka

      Delete
  4. Boleh cuba buat kat rumah senaman ni Bella..maklum dah sehari duk office..rasa kebas je... TQ dik!
    Happy Holiday ya..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa mmg sesuai buat kat rumah ni . takyah keluar rumah pun takpe . bella yg tak duduk ofis ni pun dah kebass . haha . welcome kak . happy holiday juga untuk akak ^^

      Delete
  5. anis kalau bab jogging, nak bersenam bagai memang mintak ampun laa. baik tido :pp

    ReplyDelete
    Replies
    1. bella pun tak rajin sangat . tapi memikirkan berat badan yg semakin menaik ni , mak ai nak bersenam doplohpatjam rasanya !

      Delete
  6. mesti taiko ni ketol2 body kan?
    mcm sheamus... hehehee
    yg best sit up, push up n chin up... fit... hehee xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana ada ketul2 . tu jason statham . ekekeke . bella gemuk sekarang , sebab tu rajin sangat nak bersenam ni . bhahaha

      Delete
    2. taiko chubby pon cute jgk ape... hehehe xP

      Delete
    3. chait . nok tengok cermin pun x sanggup tauuu . tsk T__T

      Delete
  7. hahaha badan ketol2.
    wait , imagine badan bella ketol2.hahaha :P
    org paling rajin senaman adalah gua.
    tak caya? bagus sangat.
    harus jgn percaya XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. michelle tak betul :P . ada pulak dibayangnya kita yg comel ni berbadan ketul . haih tak patut . ala memang tak caya pun . nenene

      Delete
  8. wahh konpem bdn ade 6 packs pas wat smua senmn sprti d ats tu..hehe.. <--- tu pon kalo rajin wat la kan..;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha . takkan perempuan pun ada six packs kak . seram !! hihi

      Delete
  9. aduuh bab bersenam ni mmg liat sikit nk wat.. tp bab makan laju je hahaha

    ReplyDelete
  10. Bagusnya youuu. Ee malas betul nak besenam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. manada bagus . senam ringan2 je . nk turunkan berat badan je senanye . kehkeh

      Delete
  11. Klu yg dah beranak pinak ni bella, konpem dpt bersenam setiap hari...mana nak masak lg, mana nak urus anak lagi, basuh baju, kemas rumah dsbnya lah... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa advanced lah tu kak . kira dua dalam satu . hihi

      Delete
  12. senaman memang elok untuk kesihatan dan stamina. Siapa yang tak bersenam..jalan sikit pun dah semput..kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa betul tu puteri . bella pun time mula2 nak buat , kemain semput

      Delete
  13. wah2..rajinnya bersenam.. akak sulu bersenam masa masuk plkn je lepas tu dah tak buat. 3 bulan kat sana still tak jadi rutin harian bile dah kat umah..hahha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe . untunglaa akak boleh masuk PLKN . bella ni tak dapat , so buat ala ala PLKN kat rumah jela :P

      Delete
  14. kemain lagi bsenam yer ! haha akak dah lama giler tak senam2 ni . haihh ...

    eh bella , jemput join : http://shiydaaqma.blogspot.com/2013/02/hijabster-giveaway-by-shidaizy-boutique.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha . nak kurus punya pasal kak :P

      ok jakgi bella terjah ye ^^

      Delete
  15. hamboi, banyaknya senaman. Sempat ke nak buat semua tu.. anyway badan sekarang ni tgh lenguh lepas merentas desa semalam. Lama sangat tak lari agaknya. -.-(Y)


    ReplyDelete
    Replies
    1. sempat ler dik . kejap je pun . bukan marathon ni . hehe . akak dulu time sekolah , kalau lepas merentas desa tu mmg lenguh satu badan la . sebab tak biasa berlari

      Delete
  16. seksi2 belaka di atas . hahaha :P

    malas nak bersenam, badan pun sekeping je >_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk jangan tengok ! haha . ala badan dah sekeping takpe :D

      Delete
  17. Wohhh..akak plg susah giler nak exercise tau..tp rmai kwn ckp nk rs syok exercise g ekt k-pop tu ha..blh cpt kurus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha . bella pun teringin gak nak ikut si kpop tu XD

      Delete
  18. Huhu..patutla tersedak td..haha..bgus gak Bella kongsi ni..sbb cheqkaq bole guna utk tambahan..nk aim turun 5kg bulan ni..hhahaha..Jom Bella,jgn tunggu lg..beli produk ngn akak..akak train Bella smpai trun!!Hihihi...arini 9 hari consume,loose 2.7kg..yea!!jeles tak jeles tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha . haa jom senam sesama kak . berkesan betul produk tu kan kak ? bestnye akak . bella igt nak try jugak . tapi nanti dulu la . time belajar nanti ke . hehe . papehal bella roger akak ok ^^

      Delete
  19. hehehe,,ye lah duduk rumah, senang naik berat badan kan. Ada yang susah nak naik, susah juga. Dah lama akak tak bersenam, sebab akak memang membakar lemak setiap hari..hehe..mana tak nya fakulti akak dengan kolej(asrama) akak jauh. kena jalan kaki tengah2 panas..aduhai. Bagus tips ni, bolehlah pratik kan dalam bilik..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bella ni jenis yg cepat naik berat badan kak . adoi . susah hati betul . tu yg bekerja keras skrg ni . ala akak takpe la tak bersenam pun . membakar lemak tetiap hari dah . hehe

      Delete
  20. Wahh bagus sih Kak Bella kita ni! :D

    Sy pelajar sains sukan ni pun jrg bersenam wkwkwk~

    Anyway, nice sharing! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkah . manade bagus nye dik oi . badrina ambik sains sukan eh ? takpe , lepasni bykkan bersenam ok ? cewah :P

      Delete
  21. lamanya tak exercise.. nasib baik akak memang nak tambahkan berat badan dan montokkan body :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah akak untungla , nak tambahkan berat badan . bella ni nak kurangkan ! hee

      Delete
  22. fuyoh... mantap lah bella ni skng eh! belly hilang la kan! hahaahha :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkah . baru nak up ni kak :P . belly tak hilang2 lagi masalahnye -,-

      Delete
  23. he3.... paling senang...berjalan keliling rumah...kalau dapat 50 kali... byk kalori terbakar....
    thanks for exercise...leh buat rujukan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa bella pun jalan keliling rumah , tapi 5 minit je . tak larat ! XD hehe pastu buat senaman kat atas tu .

      Delete
  24. waa rasa bersemangat pula nak bersenam . dah lama nak jogging tapi takda sapa nak teman . utunglah akak , mesti slim kan huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak slim ? takkk la dik . haha . tu yg berkobar ni nak bersenam . kalau slim , mmg malas aa . hehe . jom bersenam ! ^^

      Delete
  25. da lama tak bersenam.bole terkejot otot2 ni kang.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaa . jom la bersenam kak . kang merajuk otot2 tu nanti :P

      Delete
  26. baru rasa semangat nak exercise lepas baca ni. almaklumlah, mengganggur je sekarang ni, baik exercise kannn. hihi
    nanti kang sentap pulak otot2 ni sebab lama sangat tak exercise. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa jom kita sama2 bersenm ! hehe . sama lah kita . menanam anggur yg tak berbuah buah :P . bella masa mula2 kejang jugak rasanya . lenguh satu badan . skrg dah ok :)

      Delete
  27. senaman bek tuk kesihatan~ rerajin bersenam... tp skngni serius sabella..aku bersenam smnggu skali jew...kadang2 tu 2 minggu sekali...sekali sekala tu sebulan sekali... tapi selalunyew setahun sekali hahaha~

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa betul tu abg krole . amboi banyak betul pattern bersenam ek . hahaha

      Delete
  28. byk giler senaman..xmmpu nak folo lu

    tp xleh bla org sebelah nak skodeng lu senaman..poooodahhhhhhh alasannnnnnnnnnn kahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhak . nak kurus kena la gigih kak . eh betul laaa ada org nak sekodeng titeww :3

      Delete
  29. kita boleh geng! Elie rajin buat semua yg kat atas tu kalau ada time and tempat yg sesuai, kena juga kalau dapat geng senaman, memang best kan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe . sep sikitt kak ! haa simple steps je kan kak . buat sorang2 pun takpe . tapi kalau ada geng , lagi best !

      Delete
  30. Yuhuuuuu..di manakah kamu? saya menrindui kamu..bersenam ke? hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hak'oh . sibuk menguruskan badan ni . hakhak

      Delete
  31. dik, siyess akak bace ni mmbuatkan akak sedar diri tlg la amalkan senaman adoyai, sgl jenis urat sarap dh krem dh.. br suku abad idop, jagalah kesihatan cikmar oitt... eh Tq ye dik taiko, sok gak akak praktek, nk ikut jejak cheqkaq pnye pasai :D

    ReplyDelete