Sunday, June 05, 2011

cares for them

huwarghh !
malam ni blogging tetengah malam lagi. sebab siang tadi abah bising "sabila, keje skoloh siap dok lagi. duk maen mende tu sokmo". 'mende tu' refer to mengadap lappy ni haa. so aku online la tetengah malam, time abah tido. haha. bijak tak aku.

eh tadi dalam pukul 7.30 p.m blackout la. ke earth hour. entah la. hari ni hari ahad. biasanya ada pasar malam dekatdekat rumah aku. so aku decide nak ikut sebab gelap semacam aje kat rumah. panas lak tu. tapi aku ada intention lain la. aku nak tambahkan koleksi gelang. hihi. kalau mak aku tahu naya aku. ada ke patut gelang aku hari tu dia buat ikat apa tah. mak ingat getah murahan ke tuh ? tak pun mak aku jelez kot.

aku dah lama tak keluar rumah ni. malas nak ikut + sibuk. sampasampai je aku kat sana, aku tengok kat satu sudut, aku teringat kat makcik and pakcik yang selalunya duduk kat situ. diorang biasanya minta sedekah kat situ. erm aku rasa tak sopan la guna 'minta sedekah'. ada ayat lain tak ? fikirfikir, korek hidong.. tak tahu la ! blank la time ni. sebelum tu aku nak mintak maaf dulu sebab guna 'minta sedekah' buat kali ni eh.

aku ingat lagi. dulu time aku kecikkecik, cutecute muka pun babyface lagi abah selalu ajar aku bagi duit kat makcik pakcik ni. tak kisahlah pakcik makcik pasar malam ke, supermarket ke. eh ada ke kat supermarket ? ahh abaikan. tak banyak pun bagi dalam 20 sen or 50 sen macam tu la. tapi aku taw abah nak ajar aku. nak pupuk sifat pemurah dalam diri aku. kejap, entry kali ni bukan nak bangga diri or ungkit apaapa eh. aku sekadar bercerita je.

aku ingat lagi. dulu time aku umur berapa tah. kecik lagi la. aku selalu ikut abah hantar abang mudin kat tusyen. balik tu, selalunya kitorang singgah kat pasaraya . beli la apaapa and then duduk makan situ. satu malam tu kitorang beli jagung. ala jagung rebus yang warna kuning comelcomel tu. pastu ada la sorang pakcik ni. dah tua. dia beli jagung pastu duduk makan kat meja sebelah kitorang. aku tengok aje. tak tahu la tengok dengan ada perasaan ke tak. abah tengok, pastu abah bagi seringgit kat aku, suruh bagi kat pakcik tu. first, aku takut sikit. pastu bila abah suruh lagi, aku pun pergi la. aku pergi kat pakcik tu, sambil senyum and bagi duit tu. masa tu tak pandai lagi kot nak beramah mesra cakap "pakcik, abah bagi duit seringgit kat pakcik". pakcik tu pun senyum and cakap terima kasih. aku sedih wey. bertakung air mata tapi aku kelipkelip mata. aku malu nak nanges depan abah.

tetibe tacink lak. sobssobs. nanges depan lappy jap.

okay sambung balik. pastu, pakcik tu pergi beli satu lagi jagung. alah jagung masa tu murah gila. dalam seringgit aje kot. tapi pakcik tu tak makan jagung dia yang baru beli tu. dia bawak balik rumah. then, krekk krekk krekk kayuh beskal dia yang tak berapa baru tu. aku pun cakap kat abah "abah, dia tak makan pun jagung yang dia baru beli tu". abah cakap "dia nak bawak balik untuk keluarga dia la tu".

tu masa aku kecikkecik. bila dah besar sikit dalam darjah empat macam tu, aku dah pandai dah guna duit aku sendiri. kalau nak pergi memane, aku spare la duit syiling sikitsikit. tapi masa tu aku malu gila nak bagi depan abang aku ke, abah ke. aku mesti soroksorok. aku pun tak taw nape.

dan perkara ni aku amalkan sehinggalah sekarang. abah aku selalu bisingbising dekat abangabang and kakak aku sebab dia tak pernah lihat pun diorang ni bagi sikitsikit dekat insan yang memerlukan tu. tapi aku taw, dioarang bukannya kedekut. mungkin diorang bagi tapi abah tak nampak. ye la bukannya duduk serumah senegeri dengan abah.

tapi sekarang ni dah jarangjarang aku bagi sebab tak jumpa pakcik makcik ni. aku jarang dah keluar rumah. astaghfirullah. maafkan aku ya Allah.

so, bila dah besar aku faham yang sikap pemurah ni perlu dipupuk sejak kita kecikcutecomel lagi. and kita perlu ingat taw yang dalam rezeki kita yang kita nikmati sekarang ni bukannya hak kita sepenuhnya. pakcik makcik tu pun ada haknya. ni la pesanan abah aku yang aku tak lupa dan pegang sampai sekarang.

last, terimakasih sangat buat abah sebab ajar orang, pupuk sifat ni dalam diri orang. kalau abah tak buat macam tu masa orang kecikcomelcute doludolu, orang tak yakin orang akan amalkan sifat ni sekarang. =')

hope korang dapat sedikit ilmu dari entry aku yang ala ala sedih ni.

daa~
=D


4 comments:

  1. laah ! same laa kite . haha , ganu area mane ?

    ReplyDelete
  2. eh nawal pun ganu eh ??
    wah eksaitedeksaited
    sy area bukit payong. nawal ?

    ReplyDelete